Az iskola pletnek trtnete a szzad elejn kezddik. A kiegyezsben foglaltak miatt is, a magyarorszgi zsidsg szma miatt is elengedhetetlen volt egy izraelita iskola s gimnzium ltestse. Tbb tmogatssal (pldul Taub Salamon, vagy Wahrman Sndor), a kzpiskola elmozdtsra 1887-ben alakult trsulat.
Az iskola plete a Pesti Izraelita Hitkzsg fi- s lenygimnziuma szmra plt, ahol 1923 oktber 12-n kezddtt meg a tants.
A templom (zsinagga) elkszlse 1927-ig vratott magra s csak 1931 oktber 14-n kszlt el teljesen az plet.
Az iskola homlokzatrl kszlt korabeli, 1931-ben kszlt felvtel
ptszeti terveit Lajta Bla neves mptsz ksztette, akinek a msodik vilghbor utn alig nhny alkotsa maradt fenn Budapesten. A hosszas s elhzd munklatok eredmnye egy art-deco plet, Budapest egyik legszebb zsid emlke lett.
Az iskola rtkt emeli, hogy Lajta Blnak igen kevs plete maradt fenn a hbors puszttsok miatt. Hozz kell tenni, hogy az plet terveit valban Lajta Bla ksztette, de halla utn az iskola vgleges arculatnak kialaktst Hegeds rmin ksztette. Kultrtrtneti kurizum, hogy Lajta zvegye a munklatok befejezsre Lajta munkatrst, Kozma Lajost javasolta. Kozma Lajosrl meg kell emlteni, hogy a magyarorszgi Bauhaus mozgalom egyik kiemelked alakja, ptsz, kpzmvsz, lapszerkeszt s tipogrfus volt egyben, egyik legismertebb hza, a Margit krton lv Atrium hz (Atrium Mozi). Az orszgos Memlkfelgyelsg felgyelete alatt ll az iskolaplet udvarnak faln lv tgla relief.
Az pletben 1942-ig mkdtt az Izraelita Fi- s Lenygimnzium, majd munkaszolglatos tbort, getthzat teleptettek falai kz. Az pletet a msodik vilghbor puszttsai ersen megrongltk. Az 1945-ben megindult jjpts lehetv tette, hogy hamarosan tbb intzmny kapjon itt helyet. Ide helyeztek egy nemzetisgi tantkpzt, valamint ltalnos iskolt. Visszakltztt a tanri s tanuli ltszmban egyarnt nagyon megfogyatkozott izraelita gimnzium is. 1952-ben ezek az iskolk kikltztek az pletbl, s helyket ideiglenesen tvette az I. Istvn Gimnzium (1957-ig), valamint a volt Angolkisasszonyok Kirlyi Katolikus Tantkpzjnek s gyakorl ltalnos iskoljnak jogutdja.
A tantkpz 1956-ban megsznt, gyakorl iskolja ltalnos iskola lett 1957-ben, mely az plet Chzr Andrs utcai oldaln helyezkedett el. Az 1955-56-os tanvben az Abonyi utcai szrnyon ltalnos lenygimnzium lteslt. A kvetkez tanv sorn megsznt Maxim-Gorkij magyar-orosz iskola vgzs osztlyaival bvlt az jonnan alakult gimnzium, amelyben a kvetkez tanvtl kezdve a humn s rel-tagozat osztlyok mellett specilis tanterv orosz tagozatos osztlyok is indultak.
A fejld s stabilizldott gimnzium igazgatja, Simon Jzsef, tantestlete s tanulifjsga elrkezettnek ltta az idt, hogy nvadt vlasszon az iskolnak, s 1959-ben nneplyes keretek kzt felvette a gimnzium Radnti Mikls nevt. Iskolnk pedaggiai eredmnyei elismerseknt j feladatot kapott. 1961. jlius 1-n az plet Chzr Andrs utcai szrnyn mkd ltalnos iskolval egyeslve az ELTE Radnti Mikls Gyakorl Iskolja lett. Azta 12 vfolyamos iskolnkban az ltalnos iskolai s gimnziumi tanulk nevelsn s oktatsn kvl az ELTE BTK s TTK tanrszakos hallgatinak gyakorlati tanrkpzs folyik. A huszadik szzad nagy magyar kltjrl elnevezett iskolnk ma az egyik legnagyobb s legrangosabb llami iskola Budapesten.
A Radnti letnek egyik meghatroz korszaka Lukcs Sndor, a tanrok, a dikok Diri bcsijnak igazgatsga. A hatvanas vek elejtl, egszen a nyolcvanas vek elejig tart korszak alaktotta ki iskolnk jelenlegi arculatt, hangulatt.
A gyakorliskolai jelleg, az itt dolgoz, tanrkpzsben is rsztvev pedaggusok felkszltsge kezdettl fogva lehetsget adott a kor mindenkori kvetelmnyeinek megfelel, magas sznvonal oktats megvalstsra. Dnt elrelps volt Lukcs Sndor igazgat reform-elgondolsai alapjn az orszgban egyedlll fakultcis rendszer bevezetse a hetvenes vek elejn. Ennek keretben mr 14 ves kortl kt trgyat magasabb raszmban tanultak a dikok. A fakultcis rendszer hre, a tanulk eredmnyeirl szl statisztikai adatok a nyolcvanas vekben ugrsszeren nveltk a jelentkezk szmt, ezrt szksgess vlt a szr, a felvteli vizsga. Ezzel az intzmny nyilvnosan vllalja a tehetsgnevelst, tehetsggondozst, dikjai felsfok tanulmnyokra val felksztst.
A Radnti az adott korhoz kpest nagyon szabad-szellem, nyitott volt. Nem volt felvteli, az ltalnos iskolba protekci s a krzeti-elv alapjn lehetett bekerlni, a gimnziumba pedig csak a bizonytvny alapjn. A Radnti az utolsk kztt volt, aki ttrt a szabad szombatra. A kzssgi let nagyon ers volt. ttr s pt tborok voltak, politikai vitk zajlottak.
Kzben a trsadalmi kihvsoknak megfelelen egyre tbb lett az idegen nyelvek raszma, majd megjelent az informatikaoktats is. A dikok terhelse egyre ntt, s ms szakmai megfontolsok is vltozst srgettek.
Rz Gborn dr. igazgat (1989-2003) elkpzelsei alapjn s irnytsa mellett az iskola tantestlete kt v alatt kidolgozta a nyolc- s hatvfolyamos gimnzium struktrjt, tantervt, s beillesztette azt az iskola 12 vfolyamos rendszerbe. A kt j forma 1990-tl, illetve 1992-tl fokozatosan kerlt bevezetsre. Ma az intzmnyben a ksbbi gimnzium tantervhez igazod ltalnos iskolai 4 als vfolyam, illetve 10 ves kortl nyolcvfolyamos, s vele prhuzamosan 12 ves kortl hatvfolyamos gimnzium mkdik.
A nyolc- s hatvfolyamos gimnzium programja sszehangolt, egymsra illeszkedik. Az iskola pedaggiai programjban megfogalmazott koncepci mindkt iskolatpusra rvnyes: a mai kor kvnalmainak megfelel ltalnos felkszltsggel, jl hasznosthat nyelvtudssal, megfelel informatikai ismeretekkel rendelkez, kreatv, az j informcikat alkalmazni kpes, kommunikatv, humnus, harmonikus szemlyisg kialaktsa a cl.
A nyolcosztlyos kpzs 2 v elksztssel, alapozssal indul az 5.-6. vfolyamokon. A 7.-10. vfolyamokon a nyolc- s hatosztlyos tantervben 4 vig az ltalnos kpzsre helyezdik a hangsly. A szaktrgyaknak megfelelen ktelez alaptantervek szerint folyik a tants. Ezek az sszes gimnziumi tanulmnyokra alkalmas gyermeknek szlnak, azaz az adott trgy irnt tlagos rdeklds, nem kiemelked kpessgekkel rendelkez diknak is jl elsajtthat tananyagot tartalmaznak.
lesen elklnl ettl az utols 2 v tematikja. Ekkor, az rettsgire val felkszts mellett, a tehetsggondozst szolgl, specilis kpzst nyjt ismeretek, a differencilt oktats dominl. Ebben az idszakban fakultcis jelleggel vlasztanak a tanulk a tantrgyak kztt. Ennek elnyei:
- A gimnziumi tananyag nagyobb rsznek megismerse utn kerl vlaszts el a tanul.
- 16 ves korban a vlaszts, dnts felelssgt ismeri meg a gyermek. A vlaszts azonban nem vgleges, ksbb mdosthat.
- A fakultci termszetes keretet ad a differencilsra, az adott trgybl a tehetsges gyerek nagyobb tudst sajtt el.
- A differencilt tanterv a ktelezsget, a knyszert oldva, a legnagyobb hajtert, a gyermek rdekldst s az ebbl szrmaz energikat hasznostja.
- A fakultci az egyetemi tanulmnyokra val felksztst maximlisan biztostja, s ez a gimnzium alapvet feladata.
- Idegen nyelvbl felsfok nyelvvizsgra val felksztst tesz lehetv.
Az iskola nagy fontossgot tulajdont az idegen nyelvek tantsnak. Az angol nyelv tantst kezdjk 9-10 ves korban tantani. A gimnziumban az els nyelvet nyolc illetve hat vig, a msodik idegen nyelvet ngy vig heti ngy rban tantjk. A szorgalmas tanulk szmra mindkt nyelvbl a kzpfok nyelvvizsga elrse lehetsges. Ezt segtik a trsalgsi s nyelvvizsga elkszt szakkrk is.
A nyolc- s hatosztlyos gimnziumban bels vizsgarendszer mkdik. Bizonyos anyagrszek befejezse utn, egyes tantrgyak lezrsaknt, meghatrozott vekben s formban vizsgt tesz minden tanul. Az rsbeli vagy szbeli beszmolk clja a megszerzett ismeretanyag ttekintse, rendszerezse mellett a koncentrlt tanuls, a vizsgn val szerepls s eladsmd gyakorlsa.
Tantestletnk mindent megtesz az oktats magas sznvonalnak megrzsrt. Az iskola tanuli minden korosztlyban vek ta szp eredmnyeket rnek el a helyi, orszgos s nemzetkzi tanulmnyi versenyeken. Vgzs dikjaink jl helytllnak a felsoktatsi felvteli vizsgkon. Az rettsgizk kztt a nyelvvizsgk szma ltalban a vgzsk szmnak msflszerese.
A nyolc- s hatosztlyos tantervek szakmai elismerst, elfogadst bizonytja, hogy az orszgban tvennl tbb iskola vette t ket, s alkalmazta helyi tantervknt. A szleskr elterjedshez hozzjrult, hogy az iskola tanrai tanknyveket is rtak a tantervek mell.
Az intzmnyben a tanrai foglalkozsokon kvl sokfle egyb lehetsg is adott a dikok szmra. Sznvonalas s gazdag knyvtr, s dlutn is nyitva tart informatika terem ll rendelkezsre. A 10-15 szakkr sokszn s vltozatos programot knl, a kzmvessgtl az informatikig, a tanulmnyi versenyekre val felksztstl a krnyezetvdelemmel kapcsolatos tevkenysgig. Tbb sportgban sportkrk mkdnek, hzibajnoksgok szervezdnek. Az iskolai diknkormnyzat gazdag szabadids programot bonyolt minden vben. Az nszervezd dikkrk a kulturlis s specilis rdekldst szolgljk, a szrakoztat programok a kikapcsoldst, a kzssgi letet biztostjk. A szabadids programok szervezsben a tanrok is kiveszik rszket. Tavasszal kerl megrendezsre a Tudomnyos Diknap, melyen szakmjukban kiemelked, elismert tudsok, professzorok, szakemberek tartanak eladsokat a dikoknak szakterletk egy-egy tmakrben. Nyaranta 20-22 tbor szervezdik klnbz korosztlyok szmra., melyek kztt az irodalmi, a nyaral, a sport, a kerkpros, a gyalogos vndor, a vzi vndor tborok mind megtallhatk.
1986-ban indult egy projekt: tanrok irnytsval tanulink Nobel-djas tudsokkal vettk fel levlben a kapcsolatot, s az iskola szmra cikkeket, dediklt fnykpet, levelet krtek. Az sszegyjttt anyagbl 1986-ban, a Nemzetkzi Bkevben killtst rendeztek. Ennek elismerseknt 1987-ben az ENSZ ftitkra az intzmnyt a "Bke kvete" ("Peace Messenger") cmmel tntette ki.
Hossz vek ta lelkes tanrok egy csoportja nyaranknt egy-egy krptaljai gyerekcsoport szmra kthetes magyarorszgi dlst-tanulst szervez. Ekkor a balatoni nyarals s a budapesti ismerkeds mellett magyar s trtnelem rkat tartanak a gyerekeknek. A program lebonyoltsban minden vben az iskola dikjai kzl is tbben segtenek.
Az intzmny tantestlete alapvet feladatnak tartja, hogy az letben boldogulni tud dikokat bocssson ki az iskolbl. Ugyanakkor ezzel egyenrang clknt fogalmazza meg, hogy a boldoguls mellett tanulik szocilis rzkenysgt is kifejlesszk, a fiatalok ksbbi letkben is segtsk a rszorulkat, vagy vegyk szre, legyenek kpesek megszervezni a segtsgnyjtst.